صادرات خرما به امارات و سهم ایران در بازار جهانی

خرما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت‌شده توسط انسان، دارای بیش از 3000 نوع در جهان است که تنها 200-400 نوع از آنها برای مصارف تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند. خرماهای معروف در ایران شامل مضافتی، پیارم، کبکاب، و زاهدی هستند که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند. به عنوان مثال، خرمای مضافتی به دلیل رطوبت بالا و طعم شیرین، یکی از محبوب‌ترین و صادراتی‌ترین انواع خرما است.

از نظر آمار جهانی، تولید خرما در سال‌های اخیر افزایش یافته و به بیش از 9 میلیون تن در سال رسیده است. بیش از 58 درصد خرما در آسیا و 43 درصد آن در آفریقا تولید می‌شود. کشورهای عربی سهم عمده‌ای از این تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

 

صادرات خرما به امارات و سهم ایران در بازار جهانی

 

برترین صادرکنندگان خرما در جهان

عربستان سعودی، مصر، و عراق از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان هستند. مصر با تولید سالانه بیش از 1.8 میلیون تن خرما، 17 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. با این حال، سهم این کشور در صادرات جهانی تنها 3 درصد است. کشورهای عربستان سعودی و ایران نیز از دیگر کشورهای بزرگ صادرکننده خرما هستند. عربستان سهم بزرگی در صادرات جهانی خرما داشته و بیش از 6.6 میلیون تن خرما تولید می‌کند.

صادرات خرما برای بسیاری از کشورها به ویژه در مناطق گرمسیر از اهمیت اقتصادی برخوردار است و این کشورها سالانه میلیون‌ها دلار از صادرات خرما کسب می‌کنند. برترین بازارهای هدف صادرات خرما شامل هند، امارات متحده عربی، و مراکش هستند.

 

صادرات خرما به امارات و سهم ایران در بازار جهانی

 

صادرات خرمای ایران

ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان، سالانه بیش از 400 هزار تن خرما صادر می‌کند. کشورهای هدف صادرات ایران شامل هند، امارات متحده عربی، روسیه، و کشورهای اروپایی هستند. انواع خرمای صادراتی ایران شامل مضافتی، پیارم، کبکاب، و زاهدی است که هر کدام در مناطق مختلف کشور تولید می‌شوند.

میزان درآمد حاصل از صادرات خرما برای ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال 2023 به بیش از 400 میلیون دلار رسید. با توجه به تقاضای بالا و بازارهای جدید در اروپا و آسیا، ایران به دنبال افزایش سطح صادرات و تنوع بازارهای هدف خود است.

 

صادرات خرما به امارات و سهم ایران در بازار جهانی

 

صادرات خرما از ایران به دبی

امارات متحده عربی یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف خرمای ایران است. صادرات خرما از ایران به امارات سالانه حدود 80 تا 100 هزار تن تخمین زده می‌شود که بخشی از آن به دبی صادر می‌گردد. خرماهای مضافتی، پیارم، و کبکاب از مهم‌ترین انواع خرماهایی هستند که به امارات صادر می‌شوند. این خرماها به دلیل کیفیت بالا و محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان اماراتی، بازار پایداری در این کشور دارند.

همچنین در حیطه ی مواد غذایی، صادرات انجیر به امارات و صادرات انگور به امارات در سال های اخیر با سودآوری بالایی برای ایران همراه بوده است.

instagram (1)
whatsapp (1)
telegram (1)
linkedin (1)
facebook (1)
ایتا-removebg-preview
روبیکا-removebg-preview
بله-Photoroom.png-Photoroom

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *